Er is één plek op aarde waar de tijd soms volledig tot stilstand komt. En dat is thuis, gewoon op de bank met de afstandsbediening in je hand. Het is het moment waarop je rustig televisie zit te kijken en plots een tv-programma wordt onderbroken door een reclameblok dat langer duurt dan de gemiddelde winterslaap van een bruine beer.
Ik weet niet wie ooit bedacht heeft dat mensen blij worden van reclameblokken, maar die persoon moet wat mij betreft nog maar eens een studie marketing gaan volgen, want ik krijg spontaan uitslag op mijn huid als er weer zo'n reclameblok wordt aangekondigd.
Ik neem dus tegenwoordig voorzichtigheidshalve alles op. Alles! Van spannende misdaadseries tot documentaires over het paarse zeesterretje dat in de Noordzee woont. Waarom? Simpel. Om die reclameblokken te vermijden die soms uit drie onderdelen bestaan: eentje voor de reclame, eentje voor nog meer reclame en dan nog een blokje reclame waarin alvast wordt aangekondigd dat er straks… nog meer reclame komt.
Ik ken mensen die sneller zijn met het vooruit spoelen van opgenomen programma's, dan Max Verstappen zijn raceauto door de regen loodst. En dat wíllen die adverteerders natuurlijk helemaal niet. Maar als ze me vijf minuten aan mijn lot overlaten met dezelfde wasmiddelreclame waarin een T-shirt witter wordt dan mijn bovenbenen in februari… ja, dan nodig je het wel een beetje uit.
Het begint allemaal onschuldig: een vrolijke jingle, een gezin dat meer glimlacht dan goed is voor de kaakspieren, en een hond die zo slim is dat hij waarschijnlijk zo kan inloggen om te internetbankieren.
Maar dan komen de klassiekers: Het wasmiddel dat nu "nog beter" is, terwijl iedereen weet dat het vorige pak voorzien van een ander kleurtje ook al “nog beter” was. De shampoo die belooft dat je haar zo gaat glanzen dat vogels in de buurt in paniek raken omdat ze denken dat de zon is opgegaan. Of de autoverzekering waarbij iemand een aanrijding krijgt, maar vijf seconden later alweer breed lachend selfies maakt met de sleepdienst. Ik geloof er geen ene jota van en spoel dus snel door.
En hier komt de ironie: al die reclamemakers steken miljoenen in het maken van commercials die ik , en met mij een halve natie nooit zie. Wij zijn een nieuw soort kijker geworden: "de reclame-ontduiker". Behoedzaam wachtend tot het moment dat er weer een reclame aanval gaat starten, met afstandsbedieningsbediening als reddende engel in de hand.
Daar zit je dan als adverteerder. Je hebt eindelijk het perfecte product, het perfecte script en het perfecte shot van een sappige hamburger die sensueel op een grill sist… en ik spoel er met de snelheid van een raket doorheen. Goed beschouwd is dat toch tragisch. Hier is reclame maken toch nooit voor bedoeld.
Adverteerders zouden blij moeten zijn dat ik alles opneem. Het is een signaal! Het publiek geeft feedback, maar dan in de vorm van razendsnel doorzappen van al die onzinnige en langdurige reclames.
Dus de les van dit alles: Maak reclameblokken korter. Leuker. Of nog beter: maak ze zo goed dat ik niet wil doorspoelen. Ik bedoel, als iemand ooit een reclame maakt die begint met: “Let op, dit wordt hilarisch”, dan wacht ik misschien even. Heel misschien!
Maar tot die tijd houd ik mijn afstandsbediening in de aanslag om door te zappen. Want je weet namelijk nooit wanneer de volgende onzinnige reclameaanval begint.
Quote: De beste reclame wordt gemaakt door tevreden klanten !!

Het ergste is nog dat het bijna op alle netten tegelijk is
BeantwoordenVerwijderenProgramma's opnemen en inderdaad doorspoelen
Groetjes
Dat is helaas waar Frans !!
Verwijderen